برنامه ی مداخله چاقی سفارشی، امید به کاهش وزن برای بیماران محروم را بهبود بخشید

5سپتامبر 2020 - بیماران لوئیزیانایی با درآمد کم ​​که در یک برنامه مداخله چاقی سفارشی ثبت نام کرده بودند، وزن بسیار بیشتری نسبت به همتایان خود که تحت مراقبت های معمول قرار داشتند، از دست دادند. نتایج این مطالعه در مجله ی پزشکی نیوانگلند منتشر شد. این جمعیت، که به طور سنتی با بیشترین موانع برای کاهش وزن و بیشترین میزان چاقی روبرو هستند، در یک برنامه با کمک مربی که مستقیماً از طریق کلینیک های مراقبت های اولیه انجام شد، موفقیت قابل توجهی را کسب کردند.

دکتر Peter Katzmarzyk، مدیر اجرایی علوم بهداشت عمومی و جمعیت در مرکز تحقیقات بیومدیکال دانشگاه پنینگتون، گفت: کاهش وزن برای همه ی افراد سخت است. افزودن هر مانعی برای درمان، به ویژه فقر، کار را بسیار دشوارتر می کند. ما می خواستیم تا حد ممکن موانع را برطرف کنیم، بنابراین یک برنامه ی موثر برای افراد محروم، در کلینیک های مراقبت های اولیه که در آنجا این افراد به راحتی تحت درمان قرار می گیرند، ارائه دادیم و خوشبختانه نتایج خوبی کسب کردیم.

دکتر Katzmarzyk، گفت: در طی دهه گذشته، تعداد زیادی از مطالعات نتوانستند به کاهش وزن معنی داری برای افراد چاق از طریق اصلاح سبک زندگی، یا رژیم و ورزش دست یابند. نتایج حاصل از مطالعه ی ما، کاهش وزن موفقیت آمیزی را در مراقبت های اولیه در لوئیزیانا (PROPEL) نشان داد که بر اهمیت ایجاد برنامه ای تا حد ممکن آسان و سفارشی برای بیماران تاکید دارد.

در مطالعه یPROPEL ، از 803 بیمار از 18 کلینیک مراقبت های اولیه در مناطق روستایی و شهری ایالت لوئیزیانا ثبت نام گردید. در این برنامه ی دو ساله بیماران به طور تصادفی به دو گروه تقسیم شدند:

·         452 نفر در "مداخله ی فشرده ی سبک زندگی" به مدت شش ماه شرکت کردند، بیماران بطور هفتگی در جلسات حضوری یا تلفنی با مربی بهداشت، توصیه ها و آموزشهای لازم را دریافت می کردند. مربیان اندازه های مناسب هر وعده ی غذایی را به آنها نشان می دادند و در مورد غذاهایی که میزان مصرف آنها باید کنترل می شد مانند میوه ها، سوپ ها و غذاهای خوراکی منجمد به آنها توضیحاتی ارائه کردند. مربیان همچنین در کنار آمدن با استرس و افزایش فعالیت بدنی با بیماران کار کردند. به هر بیمار یک وزنه ی الکترونیکی داده شد و آنها تشویق شدند تا هر روز وزن خود را اندازه گیری كنند. برای 18 ماه باقیمانده، بیماران جلسات حضوری یا تلفنی ماهانه داشتند.

·        351 بیمار تحت "مراقبت های معمول" در بخش خدمات مراقبت های اولیه قرار گرفتند و در طول مطالعه سه خبرنامه با مقالاتی درباره اهمیت فعالیت بدنی، خواب کافی، مدیریت پول خانوار، مهارت های کنار آمدن با خانواده و عدم استعمال دخانیات دریافت کردند.

گروه سبک زندگی، 5 درصد از وزن بدن خود را از دست دادند، در حالی که در گروه مراقبتهای معمول، 0.5 درصد کاهش وزن گزارش شد.

پرفسور John Kirwan، مدیر اجرایی مرکز بیومدیکال پنینگتون، گفت: این مطالعه پیامدهای مهمی برای سلامتی در تلاش برای کاهش سرعت اپیدمی جهانی چاقی دارد.اهمیت این مطالعه در این موضوع نهفته است که چاقی حداقل با 13 مورد سرطان کشنده مرتبط است و ریشه ی دیابت نوع 2 و بیماری های قلبی و سکته مغزی می باشد. افراد چاقی که به COVID-19 مبتلا می شوند، در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به بیماری شدید یا مرگ بر اثر کووید-19 هستند. کاهش وزن 3 تا 5 درصدی می تواند فواید قابل توجهی برای سلامتی این افراد بهمراه داشته باشد.

منبع:

New England Journal of Medicine.doi.org/10.1056/NEJMoa2007448.

https://www.news-medical.net/news/20200905/Tailored-obesity-intervention-program-offers-hope-for-weight-loss-in-underserved-patients.aspx